commit 68d92fa1ffdb5761b68fcf3235c0c93e36c680a4
parent 293408f09316ee55617c9d444f208c08a4820fb2
Author: Ivan Gankevich <igankevich@ya.ru>
Date: Wed, 1 Nov 2017 13:51:57 +0300
Edit p3.
Diffstat:
2 files changed, 27 insertions(+), 11 deletions(-)
diff --git a/arma-thesis-ru.org b/arma-thesis-ru.org
@@ -1002,13 +1002,15 @@ eqref:eq-solution-2d-full до
подставляя результат в eqref:eq-guessed-sol-3d, получаем выражение для
\(\phi\):
\begin{equation*}
+ \label{eq-phi-3d}
\phi(x,y,z,t) = \InverseFourierY{
\frac{ \Sinh{\smash{2\pi \Kveclen (z+h)}} }{ 2\pi\Kveclen }
\frac{ \FourierY{ \zeta_t / \left( i f_1(x,y) + i f_2(x,y) - 1 \right)}{u,v} }
{ \FourierY{\mathcal{D}_3\left( x,y,\zeta\left(x,y\right) \right)}{u,v} }
}{x,y},
\end{equation*}
-где \(\FourierY{\mathcal{D}_3\left(x,y,z\right)}{u,v}=\Sinh{\smash{2\pi\Kveclen{}z}}\).
+где
+\(\FourierY{\mathcal{D}_3\left(x,y,z\right)}{u,v}=\Sinh{\smash{2\pi\Kveclen{}z}}\).
** Моделирование нелинейности морских волн
Модель АРСС позволяет учесть асимметричность распределения волновых аппликат,
@@ -2138,6 +2140,20 @@ arma.plot_io_events(names)
- визуально сравнить размер и форму областей, в которых сконцентрирована
основная часть энергии волн, для образовательных целей.
+Поскольку визуализация производится на видеокарте, вычисление потенциала
+скорости на центральном процессоре может сделать передачу данных между памятью
+двух устройств узким местом. Для того чтобы обойти это, программа использует
+программный интерфейс взаимодействия OpenCL/OpenGL, позволяющий создавать
+буферы, используемые совместно контекстами OpenCL и OpenGL, что исключает
+копирование данных между устройствами. Кроме того, формула трехмерного поля
+потенциала скорости\nbsp{}eqref:eq-phi-3d особенно подходит для вычисления на
+видеокарте:
+- она содержит трансцендентные функции (гиперболические косинусы и комплексные
+ экспоненты);
+- она вычисляется на большой четырехмерной области \(t,x,y,z\);
+- она явная и не имеет информационных зависимостей между отдельными точками в
+ измерениях \(t\) и \(z\).
+
**** Производительность OpenCL-решателя, вычисляющего поле потенциала скорости.
**** Заключение.
**** Алгоритм распределения нагрузки. :noexport:
diff --git a/arma-thesis.org b/arma-thesis.org
@@ -2094,17 +2094,17 @@ of wavy surface. Real-time visualisation allows to
is concentrated, which for educational purposes.
Since visualisation is done by GPU, doing velocity potential computation on CPU
-may cause a bottleneck in data transfer between RAM and GPU memory. To
-circumvent this, we use OpenCL/OpenGL interoperability API which allows creating
-buffers, that are shared between OpenCL and OpenGL contexts thus eliminating
-unnecessary copying of data. In addition to this, three-dimensional velocity
-potential field formula\nbsp{}eqref:eq-phi-3d is particularly suitable for
-computation by GPUs:
-- it contains transcendental mathematical functions (hyperbolic cosines and
- complex exponents);
+may cause data transfer between memory of these two devices to become a
+bottleneck. To circumvent this, the programme uses OpenCL/OpenGL
+interoperability API which allows creating buffers, that are shared between
+OpenCL and OpenGL contexts thus eliminating copying of data between devices. In
+addition to this, three-dimensional velocity potential field
+formula\nbsp{}eqref:eq-phi-3d is particularly suitable for computation by GPUs:
+- it contains transcendental functions (hyperbolic cosines and complex
+ exponents);
- it is computed over large four-dimensional \(t,x,y,z\) region;
-- it is analytic with no information dependencies between individual data points
- in \(t\) and \(z\) dimensions.
+- it is explicit with no information dependencies between individual points in
+ \(t\) and \(z\) dimensions.
These considerations make velocity potential field computation on GPU
advantageous in the application to real-time simulation and visualisation of
wavy surface.